Els Estatuts són una eina clau i molt important per a tota associació, també per a l’AMPA, ja que estableixen el règim legal del seu funcionament.
Són requerits per la Llei 4/2008, de 24 d'abril, del llibre tercer del Codi civil de Catalunya, relatiu a les persones jurídiques.
Han d’estar legalitzats i inscrits en el Registre d’Associacions de la Direcció General d’Entitats Jurídiques i de Dret de la Generalitat de Catalunya, amb el seu corresponent número de registre.
ESTATUTS DE L'AMPA LES FONTS
Capítol I.
Denominació, objecte, domicili i àmbit
Article 1
L'Associació
de Mares i Pares d'Alumnes del CEIP Les Fonts està constituïda a la població de Gelida i es
regeix per aquests estatuts, per la Llei
orgànica 8/1985, de 3 de juliol, del dret a l'educació, el Decret 202/1987, de 19 de
maig, del Departament d'Ensenyament i
les restants disposicions d'aplicació, i subsidiàriament per la Llei 7/1997, de
18 de juny, d'associacions (DOGC 2423,
d'1 de juliol), i la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret l'associació (BOE
núm. 73, de 26 de març).
L'associació
no té ànim de lucre.
Article 2
L'associació
assumeix els objectius següents:
a) Donar
suport i assistència als membres de l'associació i, en general, a les mares,
als pares i els tutors, els professors i els alumnes del centre i els seus òrgans de
govern i de participació, en tot
allò que fa referència a l'educació dels seus fills i, en general, de tots els
alumnes matriculats al centre.
b) Promoure la
participació de mares i pares dels alumnes en la gestió del centre.
c) Assistir a
les mares i pares dels alumnes en l’exercici del seu dret a intervenir en el control i la
gestió del centre quan sigui sostingut amb fons públics.
d) Promoure la
representació i la participació de mares i pares dels alumnes en els consells
escolars dels centres públics i concertats i altres òrgans col•legiats.
e) Facilitar
la col•laboració del centre en els àmbits social, cultural, econòmic i laboral
de l'entorn.
f) Col•laborar
en les activitats educatives del centre i cooperar amb el Consell Escolar en
l'elaboració de directrius per a la programació d'activitats complementàries,
extraescolars o de serveis.
g) Promoure les activitats de formació de
mares i pares, tant des del
vessant cultural com de l'específic de responsabilització en l'educació familiar.
h) D'altres
que, en el marc de la normativa educativa, els assignin els seus estatuts.
i) Promoure i
realitzar tota mena d'activitats fisicoesportives.
Article 3
Ei domicili de
l'associació queda fixat al carrer Enric Prat de la Riba, 9 de Gelida, i el seu
àmbit d'activitats principals se circumscriu fonamentalment a Catalunya.
Capítol II.
Socis
Article 4
Poden ser
socis de l'associació les mares i pares
o els representants legals dels alumnes matriculats en el centre que manifestin
la seva voluntat de pertànyer com a tal a l'entitat, i que contribueixin a
sostenir-la amb les quotes a què es refereix l'article 5è d'aquests estatuts.
Podran
admetre's també, amb els mateixos tràmits, socis/es- col·laboradors/es quins/es
fills/es estiguin interessats/des en participar en les activitats extraescolars
organitzades per aquesta associació perd que no siguin alumnes d'aquest Centre.
Aquests/es soci/es tindran veu a l'assemblea general, però no vot, ni poden ser
tampoc membres de la seva Junta Directiva.
Article 5
Són drets dels
socis:
a) Participar
en les activitats de l'associació intervenint en les assemblees generals, exposant queixes i
suggeriments per escrit a la Junta Directiva o oralment als delegats de curs,
els quals els traslladen a
l'esmentada Junta en les seves reunions.
b) Tenir veu i
vot a les assemblees generals, tret dels socis/es col.laboradors/es segons l'article
4art.
c) Elegir i
ser elegits membres de la Junta Directiva.
d) Tenir un
exemplar dels estatuts vigents.
e) Consultar
els llibres de l'associació.
f) Els socis
de ple dret, sol.licitar de la Junta Directiva la convocatòria de l'Assemblea
General extraordinària, promovent el 20% de les signatures precises per a la
seva convocatòria.
g) Ésser
escoltat/da prèviament a l'adopció de mesures disciplinàries que puguin afectar-lo/a.
Són deures
dels socis:
a) Contribuir
econòmicament a sostenir l'associació i les seves activitats satisfent les
quotes i les derrames acordades.
b) Complir els
acords reglamentaris adoptats per l'associació a través dels seus diferents
òrgans de govern, a fi d'assolir de la millor manera possible els objectius de
l'associació.
c)
Comprometre's amb les finalitats de l'associació i mantenir una conducta
coherent amb les mateixes.
d) Participar
en la vida de l'associació i assistir a les reunions de la seva Assemblea
General.
Article 6
Els socis
poden ser donats de baixa de l'associació per algun dels motius següents:
1. Renúncia
voluntària comunicada per mitjà d'un escrit adreçat al president.
2. Per deixar
de reunir les condicions indicades a l'article 4art.
3. Falta de
pagament de la quota vàlidament acordada.
4. Ús de
l'associació o de la condició de soci amb finalitats estranyes a les assumides
estatutàriament per l'entitat.
Quan la baixa
obeeix als motius exposats en els punts 3 i 4, és receptiva l'obertura d'un
expedient en què s'ha de donar audiència al soci.
L'acord de
baixa és adoptat per la Junta Directiva. EL soci hi pot recórrer davant l'Assemblea General en el
termini de quinze dies hàbils comptats a partir de l'endemà d'aquell en què li
ha estat notificat l'acord.
Capítol III.
L'Assemblea General
Article 7
1. L'Assemblea
General és l'òrgan sobirà de l'associació, i està formada en igualtat de drets
i deures, per dret i deures, per dret propi irrenunciable, per tots els socis i
sòcies de ple dret que hi assisteixin. També hi poden assistir, amb veu però
sense vot, els socis col•laboradors
2. Els membres
de l'associació que son mares o pares d'alumnes, reunits en Assemblea General
legalment constituïda, decideixen per majoria els assumptes que són competència
de l'Assemblea.
3. Tots els
membres queden subjectes als acords de l'Assemblea General, incloent-hi els
absents, els qui en discrepen i els presents que s'han abstingut de votar.
Article 8
L'Assemblea
General té les facultats següents:
a) Modificar
els estatuts.
b) Elegir i
separar els membres de l'òrgan de govern i controlar-ne l'activitat.
c) Aprovar el
pressupost anual i la liquidació de comptes anuals, i també adoptar els acords
per a la fixació de la forma i l'import de la contribució al sosteniment de les
despeses de l'associació i aprovar la
gestió feta per l'òrgan de govern.
d) Acordar la
dissolució de l'associació.
e)
Incorporar-se a altres unions d'associacions o separar-se'n.
f) Sol•licitar
la declaració d'utilitat pública.
g) Aprovar el
reglament de règim interior.
h) Acordar la
baixa o la separació definitiva, amb un expedient previ, dels associats i les
associades.
i) Conèixer
les sol·licituds presentades per a ésser soci o sòcia, i també les altes i les
baixes d'associats i associades per una raó distinta a la de la separació
definitiva.
j) Resoldre sobre qualsevol altra qüestió que no
estigui directament atribuïda a cap altre òrgan de l'associació. La relació de
les facultats que es fa en aquest article té un caràcter merament enunciatiu i
no limita les atribucions de l'Assemblea General.
Article 9
1. L'Assemblea
General es reuneix en sessió ordinària com a mínim un cop l'any, dins dels
mesos compresos entre Setembre i Juny, ambdós inclusivament.
2. L'òrgan de
govern pot convocar l'assemblea general amb caràcter extraordinari sempre que
ho consideri convenient, i ho ha de fer quan ho
sol·liciti un nombre d'associats
no inferior al 20%; en aquest cas, l'assemblea ha de tenir lloc dins el termini
de trenta dies a comptar de la sol licitud.
Article 10
1. L'assemblea
és convocada per l'òrgan de govern mitjançant una convocatòria, que ha de
contenir, com a mínim, l'ordre del dia, el lloc, la data i l'hora de la reunió.
2. La
convocatòria s'ha de comunicar set dies abans de la data de la reunió,
individualment i mitjançant un escrit.
3. Les
reunions de l'Assemblea General, les presideix el president de l'associació. Si
no hi és, l'han de substituir, successivament, el vice-president o el vocal de
més edat de la Junta. Hi ha d'actuar com a secretari qui ocupi el mateix càrrec
a la Junta Directiva.
4. EL redactat
de l'acta de cada reunió, el farà el secretari o qualsevol membre de la Junta
que ho demani, que han de signar el secretari i el president, amb un extracte
de les deliberacions, el text dels acords adoptats, el resultat numèric de les
votacions i la llista de les persones assistents.
Al començament
de cada reunió de l'Assemblea General es llegeix l'acta de la sessió anterior a
fi que s'aprovi o s'esmeni. Cinc dies abans, de tota manera, l'acta i qualsevol
altra documentació ha d'estar a disposició dels socis al local social.
Article 11
1. L'assemblea
general es constitueix vàlidament sigui quin sigui el nombre de persones
associades presents o representades.
2. El 20% dels
associats pot sol•licitar a l'òrgan de govern la inclusió en l'ordre del dia
d'un o més assumptes per tractar i, si ja s'ha convocat l'assemblea, sempre que
ho facin dins el primer terç del període comprés entre la recepció de la
convocatòria i la data de la reunió d'aquella. La sol licitud també es pot fer directament
a l'assemblea, que decideix el que considera convenient, però únicament pot
adoptar acords respecte als punts no inclosos en l'ordre del dia comunicat en
la convocatòria, si així ho decideix una majoria de les tres quartes parts de
les persones presents.
Article 12
1. En les
reunions de l'Assemblea General, correspon un vot a cada membre de
l'associació, tret dels socis col•laboradors.
2. Els acords
es prenen per majoria simple de vots dels socis presents o representats.
3. Per adoptar
acords sobre la separació dels membres, la modificació dels estatuts, la
dissolució de l'associació, la constitució d'una federacíó amb associacíons
similars o la integració en una de ja existent, cal un nombre de vots
equivalent a les dues terceres parts dels assistents. En qualsevol cas,
l'elecció de la Junta Directiva, si es presenten diverses candidatures, es fa per
acord de la majoria relativa dels socis presents o representats.
4. Les
candidatures que es presentin formalment tenen dret a una còpia de la llista
dels socis i dels seus domicilis certificada pel secretari amb el vistiplau del
president.
5. Sistemes
alternatius per a la resolució dels conflictes:
Tanmateix, per
tal d'evitar la judicialització dels conflictes, les controvèrsies derivades
dels acords adoptats per l'assemblea general es podran sotmetre, per acord de
la mateixa, a la mediació o arbitratge de l'òrgan de govern de la FAPAC, o del
de la corresponent Delegació seva, o de la persona qui aquesta designi, que
haurà d'acceptar prèviament l'encàrrec.
Capítol IV.
La Junta Directiva
Article 13
1. Regeix,
administra i representa l'associació la Junta Directiva, composta pel
president, el vice-president, el secretari, el tresorer i els vocals. Aquests
càrrecs han de ser exercits per persones diferents.
2. L'elecció
dels membres de la Junta Directiva, que han de ser associats, es fa per votació
de l'Assemblea General. Les persones elegides entren en funcions després
d'haver acceptat el càrrec.
3. El
nomenament i el cessament dels càrrecs han de ser certificats pel secretari
sortint, amb el vistiplau del president sortint, i s'han de comunicar al
Registre d'Associacions.
4. Els membres
de la Junta Directiva no poden dur a terme cap activitat retribuIda per
l'associació.
Article 14
1. Els membres
de la Junta Directiva exerceixen el càrrec durant un periode de 2 anys sense
perjudici que puguin ser reelegits, també es podrà canviar de càrrec dels de la
Junta.
2. El
cessament dels càrrecs abans d'extingir-se el termini reglamentari del seu
mandat pot esdevenir-se per:
a) dimissió
voluntària presentada mitjançant un escrit en el qual se n'exposin els motius
b) malaltia
que incapaciti per exercir el càrrec
c) baixa com a
membre de l'associació
d) sanció per
una falta comesa en l'exercici del càrrec
3. Les vacants
que es produeixin en la Junta Directiva s'han de cobrir en la primera reunió de
l'Assemblea General que tingui lloc.
Mentrestant,
un membre de l'associació pot ocupar provisionalment el càrrec vacant.
Article 15
1. La Junta
Directiva té les facultats següents:
a)
Representar, dirigir i administrar l'associació de la manera més àmplia que reconegui la Llei; així
mateix, complir les decisions preses'
per l'Assemblea General, d'acord amb les normes, instruccions i directrius que aquesta
Assemblea estableixi.
b) Prendre els
acords que calgui en relació amb la compareixença davant dels organismes
públics i per exercir tota mena d'accions legals i interposar els recursos
pertinents.
c) Proposar a
l'Assemblea General la defensa dels interessos de l'associació.
d) Proposar a
l'Assemblea General la defensa de l'establiment de les quotes que els membres
de l'associació han de satisfer.
e) Convocar
les assemblees generals i controlar que es compleixin els acords que s'hi
adoptin.
f) Presentar
el balanç i l'estat de comptes de cada exercici a l'Assemblea General perquè
els aprovi, i confeccionar els pressupostos de l'exercici següent.
g) Contractar
els empleats que l'associació pugui tenir.
h)
Inspeccionar la comptabilitat i preocupar-se perquè els serveis funcionin amb
normalitat.
i) Establir
grups de treball per aconseguir de la manera més eficient i eficaç els fins de
l'associació, i autoritzar els actes que aquests grups projectin dur a terme.
j) Nomenar els
vocals de la Junta Directiva que s'hagin d'encarregar de cada grup de treball,
a proposta dels mateixos grups.
k) Dur a terme
les gestions necessàries davant d'organismes públics, entitats i altres
persones, per aconseguir:
- subvencions
o altres ajuts
- l'ús de
locals o edificis que puguin arribar a ser un lloc de convivència i comunicació i també un centre
de recuperació ciutadana
l) Obrir
comptes corrents i llibretes d'estalvis a qualsevol establiment de crèdit
d'estalvi i disposar dels fons que hi hagi en aquest dipòsit. La disposició dels fons es
determina a l'article 28.
m) Resoldre
provisionalment-qualsevol cas que no hagin previst els estatuts i donar-ne
compte en la primera reunió de l'Assemblea General.
n) Qualsevol
altra facultat que no estigui atribuïda d'una manera específica a algun altre
òrgan de govern de l'associació o que li hagi estat delegada expressament.
Article 16
1. La Junta
Directiva es reunirà, com a mínim, un cop al més. Ordinàriament es farà un dia
i a una hora fixa. Extraordinàriament, sempre
que la convoqui el President o qui, el substitueixi, o un mínim d'un terç dels
seus membres.
2. S'ha de
reunir en sessió extraordinària quan la convoqui' amb aquest caràcter el
president o bé si ho sol•licita un terç dels membres que la componen.
Article 17
1. La Junta
Directiva queda constituïda vàlidament si ha estat convocada amb antelació i hi
ha un quòrum de la meitat més un.
2. Els membres
de la Junta Directiva estan obligats a assistir a totes les reunions que es
convoquin, encara que, per causes justificades, poden excusar-se'n.
L'assistència del president o del secretari o de les persones que els
substitueixin hi és necessària sempre.
3. La Junta
Directiva pren els acords per majoria simple del total de membres, i en cas de
no poder assistir es delegarà per escrit el vot a un altre membre de la Junta.
Article 18
Impugnació
dels acords de la Junta Directiva
a) Els acords
de la Junta Directiva poden ésser impugnats, per escrit, per qualsevol membre
d'aquesta en el termini de trenta dies des de que s'adoptin. Resoldrà aquesta
impugnació, en primera instància, la
mateixa Junta Directiva, i en segona i última, l'Assemblea General.
b) Els membres
de l'associació poden impugnar els acords de la Junta Directiva, si ho fan
conjuntament un vint per cent dels socis/es de ple dret. Aquests presentaran la
impugnació mitjançant escrit adreçat
a l'assemblea general i presentat davant la Junta Directiva en el termini de
trenta dies de la presa de l'acord impugnat. Simultàniament es demanarà la convocatòria de l'assemblea general
extraordinària en la forma prevista a l'article 9.2 d'aquests estatuts.
c) Si hi ha
terceres persones afectades pels acords, l'anul•lació s'ha d'instar davant l'òrgan judicial que correspongui.
Article 19
1. La Junta
Directiva pot delegar alguna de les seves facultats en una o diverses comissions o grups de treball
si compta, per fer-ho, amb el vot
favorable de dos terços del seus membres.
2. També pot
nomenar, amb el mateix quòrum, un o uns quants
mandataris per exercir la funció que els confiï amb les facultats que cregui oportú conferir-los en cada cas.
Article 20
Els acords de
la Junta Directiva s'han de fer constar en el llibre d'actes i han de ser signats pel secretari i
el president. En iniciar-se cada reunió
de la Junta Directiva, s'ha de llegir l'acta
de la sessió anterior perquè s'aprovi o es rectifiqui, si és procedent.
Capítol V. EL
president i el vice-president
Article 21
1. Són pròpies
del president les funcions següents amb caràcter de orientació:
a) Dirigir i
representar legalment l'associació, per delegació de l'Assemblea General i de la Junta
Directiva.
b) Presidir i
dirigir els debats, tant de l'Assemblea General
com de la Junta Directiva.
c) Emetre un
vot de qualitat decisori en els casos d'empat.
d) Establir la
convocatòria de les reunions de l'Assemblea
General i de la Junta Directiva.
e) Visar les
actes i els certificats confeccionats pel secretari de l'associació.
f) Les
atribucions restants pròpies del càrrec i aquelles per a les quals el deleguin l'Assemblea General o
la Junta Directiva.
2. El
president és substituït, en cas d'absència o malaltia, pel vice-president o el vocal de més edat de la
Junta, per aquest ordre.
Capítol VI.
El tresorer i el secretari
Article 22
El tresorer té
com a funció la custòdia i el control dels recursos de l'associació, com també
l'elaboració del pressupost, el balanç i la liquidació de comptes. Porta un llibre
de caixa. Signa els rebuts de. quotes i altres documents de tresoreria. Paga
les factures aprovades per la Junta Directiva, les quals han d'ésser visades prèviament
pel president, i ingressa el que sobra en dipòsits oberts en establiments de
crèdit o d'estalvi.
Article 23
EL secretari
ha de custodiar la documentació de l'associació, aixecar, redactar i signar les
actes de les reunions de l'Assemblea General i la Junta Directiva, redactar i
autoritzar els certificats que calgui lliurar, i també portar el llibre de
registre de socis.
Pel redactar
de les actes s'aplicarà el mateix que a l'article 10.4
Capítol VII.
Les comissions o grups de treball
Article 24
La creació i
constitució de qualsevol comissió o grup de treball, l'han de plantejar els
membres de l'associació que vulguin formar-los, que n'han d'assabentar la Junta
Directiva i explicar les activitats que es proposen dur a terme.
La Junta
Directiva s'ha de preocupar d'analitzar les diferents comissions o grups de
treball, els encarregats dels quals li han de presentar un cop al mes un
informe detallat de les seves actuacions.
Capítol
VIII. El règim econòmic
Article 25
Aquesta associació
no té patrimoni fundacional.
Article 26
Els recursos
econòmics de l'associació es nodreixen de:
a) les quotes
que fixa l'Assemblea General per als seus membres
b) les
subvencions oficials o particulars
c) les
donacions, les herències o els llegats
d) les rendes
del patrimoni mateix o bé d'altres ingressos que puguin obtenir-se
Article 27
Tots els
membres de l'associació tenen l'obligació de sostenir-la econòmicament,
mitjançant quotes o derrames, de la manera i en la proporció que determini
l'Assemblea General, a proposta de la Junta Directiva.
L'Assemblea
General pot establir quotes d'ingrés, quotes periòdiques mensuals que
s'abonaran per mesos, trimestres o semestres, segons el que disposi la Junta
Directiva- i quotes extraordinàries.
Article 28
L'exercici
econòmic coincideix amb l'any natural i queda tancat el 31 de desembre.
Article 29
En els comptes
corrents o llibretes d'estalvis obertes en establiments de crèdit o d'estalvi,
hi han de figurar les signatures del president, el tresorer i el secretari.
Per poder
disposar dels fons n'hi ha prou amb dues firmes, una de les quals ha de ser la
del tresorer o bé la del president.
Capítol IX.
El règim disciplinari
Article 30
L'associació
podrà dotar-se d'un Reglament de Règim Intern, que aprovarà, en aquest cas,
l'assemblea general. Aquest reglament podrà detallar l'organització interna de
l'associació i el règim concret de funcionament de cada activitat o servei que
desenvolupi o gestioni l'associació.
Article 31
L'òrgan de
govern pot sancionar les infraccions comeses pels socis que incompleixen les
seves obligacions.
Aquestes
infraccions es poden qualificar de lleus, greus i molt greus, i les sancions
corresponents poden anar des d'una amonestació fins a l'expulsió de
l'associació, segons el que estableixi el reglament intern.
El procediment
sancionador s'inicia d'ofici o bé com a conseqüència d'una denúncia o
comunicació. En el termini de 10 dies, la Junta Directiva nomena un instructor,
que tramita l'expedient sancionador i proposa la resolució en el termini de 15
dies, amb audiència prèvia del presumpte infractor. La resolució final, que ha
de ser motivada i aprovada per dues terceres parts dels membres de la Junta
Directiva, l'adopta aquest òrgan de govern també dins d'un període de 15 dies.
Contra les
sancions per faltes greus i molt greus acordades per la Junta Directiva, les
persones interessades hi poden recórrer, si el reglament intern estableix el
procediment per fer-ho, davant la primera assemblea general que tingui lloc.
Capítol X.
La dissolució
Article 32
L'associació
pot ser dissolta si ho acorda l'Assemblea General, convocada amb caràcter
extraordinari expressament per a aquest fi.
Article 33
1. Un cop
acordada la dissolució, l'Assemblea General ha de prendre les mesures oportunes
tan pel que fa a la destinació dels béns i drets de l'associació, com a la
finalitat, l'extinció i la liquidació de qualsevol operació pendent.
2. L'Assemblea
està facultada per elegir una comissió liquidadora sempre que ho cregui
necessari.
3. Els membres
de l'associació estan exempts de responsabilitat personal. La seva
responsabilitat queda limitada a complir les obligacions que ells mateixos
hagin contret voluntàriament.
4. EL romanent
net que resulti de la liquidació s'ha de lliurar directament a l'entitat
pública o privada sense afany de lucre que, en l'àmbit territorial d'actuació
de l'associació, hagi destacat més en la seva activitat a favor d'obres
benèfiques.
5. Les
funcions de liquidació i d'execució dels acords a què fan referència els
apartats anteriors d'aquest mateix article són competència de la Junta
Directiva si l'Assemblea General no confereix aquesta missió a una comissió
liquidadora especialment designada.
Capítol XI.
Modificació d'estatuts
Article 34
Aquests
estatuts continuen sent els mateixos
aprovats a la Assemblea General Extraordinària de data 29 de juny de 2005,
únicament incorporant la modificació de la denominació de l'associació, acordada
a la Assemblea General Extraordinària de data 17 de gener de 2006 segons consta
en el certificat corresponent.
Gelida, 7 de
gener de 2009
Consulta la versió registrada
Núm. d'inscripció 32993
Data de resolució: 19/03/2009
Direcció General de Dret i d'Entitats Jurídiques
Consulta la versió registrada
Núm. d'inscripció 32993
Data de resolució: 19/03/2009
Direcció General de Dret i d'Entitats Jurídiques
Subscriu-te aquí
ConversionConversion EmoticonEmoticon